Sveriges kanske mest folkkära tävling verkar slutligen även den ha fallit offer för de kommersiella krafterna och smarta programmerare som kommit på ett sätt att manipulera resultatet i tävlingen. Efter detta uppdagats väljer SVT att ändra reglerna, men exempelvis Svenska spel har ändå valt att dra in spelen på ”Mello”.
Röstningsrobotar
Som vi tidigare skrivit om så närmar sig finalen i Melodifestivalen 2014 och alla bidrag är nu klara efter att Helena Paparizou och Linus Svenning tagit de sista två platserna när andra chansen avgjordes förra lördagen. Startfältet är nu klart och det ser ut att bli en spännande final – om den får avgöras med rena metoder. I en artikel på Tippat.se läser vi att någon lyckats programmera vad som kallas för en ”röstningsrobot”, ett datorprogram som kan ringa hundratals telefonsamtal per minut och kan således väsentligt påverka utgången i tävlingen. Detta har gjort att flera aktörer som erbjudit oddsspel på tävlingen nu, åtminstone tillfälligt dragit tillbaka dessa.
Någon undrar kanske varför SVT nu när de upptäckt fusket inte agerat och diskvalificerat det bidrag som haft röstroboten i ryggen. Faktum är att detta per definition inte är något fusk som går att bestraffa eftersom reglerna har sagt att du får ringa och rösta så mycket du bara orkar och kan under röstningstiden. Det som dock inte är tillåtet är att marknadsföra bidragen under pågående tävling och något som eventuellt skulle kunna ses som angränsande till detta är att man enligt Bert Karlsson av de som sitter på röstningsrobotar erbjudit att ordna röster på specifika bidrag mot betalning.
SVT ändrar reglerna
SVT har nu gått ut med att de inför finalen kommer att ändra reglerna, eller snarare komplettera dem så att det ska bli svårare att fuska sig till röster. Förutom att det inte är tillåtet att marknadsföra bidrag så har man lagt till att det även är otillåtet att tillförskansa sig röster genom att köpa dem. Man berättar även hur man går tillväga för att avslöja att ett bidrag fått köpta röster. Så här säger man i en intervju med SR:
”Med dagens mätverktyg kan arrangörerna dagen efter en tävling gå in och titta närmare på siffror som sticker ut. Kan man då slå fast att det handlar om köpta röster innebär det att bidraget utesluts, enligt de nya reglerna. Men hur en sådan bedömning ska göras är i nuläget oklart.”
Det verkar alltså ändå till trots lite oklart om hur man ska lösa problemet med tanke på om någon köper röster till någon som anses vara en huvudkonkurrent för att få denne diskad. Hur avslöjar man detta?