Musik är en stor del av all underhållning, inte minst i spelvärlden där musiken kontrollerar stämning och atmosfär.
Man kan säga att musiken (och ibland avsaknaden av musik) förklarar för oss hur vi ska må och vad vi ska känna i en visst situation. Ska vi vara rädda eller är allting bra? Har man klarat ut banan eller är det äntligen dags att möta den slutgiltiga bossen?
Styra känslorna
Musiken driver upp våra förväntningar och kan till och med lura oss. Det är lätt att skrämma folk som tror att allting är okej. Musiken kanske är trevligt och glad, så spelaren slappnar av. Då är det dags att låta ett monster hoppa in i bilden! När det kommer till spännande spel eller skräckspel, är musiken ett viktigt redskap.
Musiken och ljuden däromkring kan också ge små ledtrådar till vad som kommer att hända. Musiken ska inte bara få oss att känna skräck utan också terror och ängslan. Man ska vara ängslig över musiken man hör, för att vi tolkar musiken som om någonting skrämmande snart kommer att hända. Den här scenen från Resident Evil är ett välkänd exempel på hur musiken får oss att tro en sak tills spelet överraskar oss med något helt annat (hoppa in till 0:40 om du inte orkar vänta).
Repetition
Ett annat sätt att avända toner och musik är genom repetition. Våra hjärnan älskar rytmer, upprepningar och repetitioner eftersom vi behöver tänka mindre om saker och ting hela tiden är densamma. Detta lönar sig väldigt bra i småspel där man ska tappa uppfattningen om tiden och bara försvinna in i repetitionen av att spela. Man kan exempelvis lyssna på ljuden från karamellerna som sprängs i Candy Crush, eller lyssna på de loopade sångerna på dessa casinospel. Just inom casinosbranschen är man i behov av lättsamma och trevliga melodier som man kan lyssna på om och om igen utan att tröttna.